Een startup is volop in ontwikkeling… en dat is leuk!

Bij een startup spelen net wat andere krachten dan bij een bedrijf dat al in een volgende fase zit. Door de kleine schaal zijn de processen nog niet allemaal even sterk gedefinieerd, meestal zijn de business modellen nog volop in ontwikkeling en wordt er nog geen winst gemaakt. Groei is van levensbelang en gaat vaak in hoog tempo en van de medewerkers wordt een grote mate van flexibiliteit en inzet verwacht.

Dit alles maakt ook dat het proces van werven voor een startup er iets anders uit zal zien dan voor een bedrijf dat al in een volwassener stadium is gekomen. Hieronder volgen een paar nuttige richtlijnen voor het werven van de juiste mensen voor je beginnende onderneming.

Welk type werknemer past bij een startup

Het begint bij goed nadenken over het type werknemer dat je zoekt. Hou rekening met het feit dat je bedrijfsprocessen waarschijnlijk nog niet helemaal zijn uitgekristalliseerd. Je beschikt nog niet over gespecialiseerde afdelingen die zich met strak gedefinieerde taken bezig houden. Je zult mensen willen vinden die goed kunnen aansluiten bij je bestaande team, die van meerdere markten thuis zijn, die begrijpen dat je in een groeifase zit en bereid zijn die extra stappen te nemen die soms nodig zijn. Mensen die al doende, vaak improviserend en zonder vastomlijnde taakomschrijving mee kunnen groeien met je organisatie.

Maak gebruik van je bestaande netwerken

De mensen die het beste begrijpen wat je bedrijf nodig heeft zullen de mensen zijn die er al werken. Maak actief gebruik van het netwerk van je bestaande team. Moedig je mensen aan om in hun kringen bekend te maken dat jullie versterking zoeken. Maak gebruik van hun eigen LinkedIn netwerk. Vergeet hierin niet het netwerk van je investeerders. Die hebben ook een goed beeld van het soort organisatie dat je bent. Dit zal sneller iets opleveren dan adverteren via de normale kanalen. En de kans is groter dat de kandidaten die je op deze manier zult vinden ook goed passen bij je huidige team.

Breng je visie over en wees transparant!

Een grote vergissing die startups maken bij de gesprekken met kandidaten is dat ze het bedrijf pitchen zoals ze dat aan investeerders of klanten zouden doen. Maar je moet hier andere aspecten belichten. Je moet je visie overbrengen, je moet mensen in je project laten geloven. Wees vooral eerlijk. Vertel over de uitdagingen die je tegenkomt. Over de obstakels die jullie nog moeten overwinnen. Wees transparant over je financiële situatie. Als de kandidaat straks in je team komt gaat hij/zij daar toch mee te maken krijgen. Het heeft geen zin om het mooier voor te doen dan het is.

Wat is de motivatie voor een werknemer om bij een startup te willen werken

Je moet ook goed doorvragen naar de motivatie van de kandidaat. Waarom werkt iemand voor een startup en niet voor een groot bedrijf? Wat gaat die persoon moeten opgeven ten opzichte van een baan bij een volwassen organisatie? Wat kun jij er voor teruggeven? Begrijpt de kandidaat goed wat jouw omgeving is? Nodig de kandidaten uit om het team te ontmoeten. In een startup moet je als een team kunnen werken. Dat er een klik is gewoon belangrijk. Als dat er niet is ga je elkaar alleen maar voor de voeten lopen.

De drie B’s: beloning, beloning en beloning

Tenslotte: neem de tijd om de beloningsstructuur goed uit te leggen. In een grote organisatie heb je salarisschalen en persoonlijke ontwikkelingsplannen. Dat zul jij allemaal nog niet hebben. Daarentegen hebben veel startups mechanismen waarmee de werknemers een belang kunnen hebben bij het bedrijf. Wees daar ook duidelijk over. Niet iedereen heeft verstand van optiepakketten en dergelijke incentives.

Dit zijn een paar gezond verstand, eenvoudige richtlijnen waarmee je het makkelijker kunt maken om voor je beginnende onderneming de juiste mensen te vinden. Wij wensen je heel veel succes met je startup!

Wil je eens vrijblijvend praten met een recruiter die gespecialiseerd is in jouw business, neem dan contact op met Mark Karsch via mark@mkdigital.nl of via 06 4155 7582.