Laten we eerlijk zijn, de meeste job advertenties lijken allemaal op elkaar, en zijn weinig inspirerend. Dit is wie we zijn, dit is wat we zoeken. Dit zijn de kunstjes die wij doen, ben jij een kandidaat die die kunstjes beheert? Ben je ook nog een beetje zoals wij? Dan hebben we een match! Dat werkt maar matigjes. Deze manier van werven is steeds minder effectief.

We doen het al jaren hetzelfde

De manier waarop we mensen proberen te rekruteren is al decennia niet veranderd. We gaan uit van wat we zijn, en we proberen mensen te vinden die daar zo goed mogelijk bij passen.

Maar de arbeidsmarkt is veranderd. Er is schaarste aan goedopgeleide mensen. De IT sector groeit veel sneller dan dat het onderwijs mensen kan opleiden voor de beroepen die we hebben. En de beroepen zelf veranderen in hoog tempo. Een rapport van Dell en het IFTF (Institute For The Future) uit 2018 vond dat 85% van de IT beroepen waarin mensen in 2030 actief zullen zijn vandaag nog niet zijn uitgevonden. Net zoals we in 2010 nog geen idee hadden dat we in 2021 mensen aan de slag zouden willen zetten als Blockchain engineer, als Cloud- of DevOps engineer, of als AI specialist.

Clonen is niet de uitkomst

Zoeken naar clones van de mensen die we al hebben werkt niet meer. We moeten onze focus verleggen om niet alleen interessante kandidaten te vinden en te interesseren, maar ook om ze op langere termijn aan ons te binden en mee te laten groeien met onze organisaties.

Probeer het eens met een andere aanpak. In de plaats van te denken: wie zijn wij en wat hebben we nodig? Denk: wie zijn de talentvolle mensen die we graag aan ons willen binden en wat zijn hun aspiraties?

Verplaats je naar de IT’er die (misschien) op zoek is naar een volgende uitdaging. Wat wil hij/zij? Waar zou jij van dromen als jij nu een jonge talentvolle IT’er was die beslissingen moest maken over zijn toekomst? Wat zou jou motiveren? En stel de vraag ook om je heen, vraag het aan je eigen werknemers: wat zou jou van baan laten veranderen?

Hoe kun jij als werkgevers mensen tot bloei helpen komen? Wat kun jij doen om ervoor te zorgen dat ze professioneel door kunnen groeien, dat ze straks naadloos meegaan als de technologie weer verandert, dat ze door de jaren waarin ze bij jou werken ook persoonlijk verder kunnen groeien?

Maak het verschil!

Dit zijn de punten waarop jij als werkgever het verschil kunt maken. Kijk dus niet naar mensen die vandaag een truukje kennen, maar daag mensen uit die graag nieuwe kennis opdoen. Wees bereid om je aan te passen aan de manier waarop mensen in onze tijd willen leven: mensen willen thuiswerken, misschien niet de hele tijd, ook mannen willen misschien wat meer tijd met hun kinderen doorbrengen, iedereen wil graag op het werk de kans krijgen door te leren. Daarin onderscheiden de beste werkgevers zich van de grote groep. En de beste werkgevers krijgen de beste werknemers.

Meer weten? Neem dan contact op met Mark Karsch via mark@mkdigital.nl!