De datacenter, cloud en hosting markt is bij uitstek een technische omgeving. Maar met alleen kennis van netwerktechniek of programmeertalen ben je er als aankomend ICT’er niet. Voor je loopbaanontwikkeling zijn soft skills minstens zo belangrijk. Welke heb je dan nodig en waarom? Wij hebben dat voor je uitgezocht en zetten hier de belangrijkste op een rij.
Samenwerken in een team
In de ICT werk je soms zelfstandig, maar zeker nooit alleen. Je maakt altijd onderdeel uit van een team. Het gezamenlijke resultaat daarvan telt en jouw persoonlijke bijdrage daaraan moet optimaal zijn. Daarom moet je goed kunnen samenwerken, zodat de belangen van alle betrokkenen bij het project zo goed mogelijk gewaarborgd zijn. Ben je dus bewust van je eigen rol en die van anderen in het team. Gebruik daarin de feedback die je van hen krijgt over je functioneren. Op die manier groeien je eigen prestaties en die van je team.
Duidelijke communicatie
Belangrijk onderdeel bij het werken in teamverband is communicatie. Je moet goed kunnen verwoorden waarmee je bezig bent of tegen welke problemen je aanloopt. Alleen dan kunnen anderen je helpen en weet je dat de neuzen dezelfde kant op wijzen. Het gaat hierbij niet alleen om heldere communicatie, maar ook dát je communiceert. Probeer dus niet alles zelf op te lossen, durf feedback te geven en deel je visie. Op die manier weet iedereen van elkaar waar hij staat, en daar wordt het bedrijf als geheel alleen maar sterker van.
Leren stopt nooit
De technische ontwikkelen gaan alsmaar door. Dat is een zekerheid. Wil je niet achter blijven en jezelf op die manier uiteindelijk uit de markt prijzen, dan moet je op de hoogte blijven van de stand van zaken. Denk hierbij niet alleen aan techniek, zoals de nieuwste frameworks of deployment tools, maar ook aan ontwikkelmethodieken en de richting waarin de markt zich beweegt. Zodoende ben je in staat om je kennis efficiënt en doelgericht in te zetten en lever je echte meerwaarde voor de organisatie.
Stel je flexibel op
De wereld verandert constant en dat geldt des te sterker voor de IT. In deze tak van sport volgen innovatieve technologieën elkaar in razend tempo op en kun je niet anders dan agile werken. Maar houd er ook rekening mee dat de organisatie en je omgeving snel veranderen. Het klantgedrag is onvoorspelbaar, de markt is dynamisch en dus moet je continu je manier van werken aanpassen. Stap daarom uit je comfort zone. Zodoende blijf je je ontwikkelen en ontdek je telkens nieuwe kansen in deze beweeglijke markt.
Denk naar de klant toe
Natuurlijk, je gaat op zoek naar een baan, omdat er brood op de plank moet komen. Maar vergeet daarbij niet dat je uiteindelijk voor de klant werkt. Hij immers betaalt de factuur waarmee je baas onder andere de salarissen uitbetaalt. Verplaats je daarom in de situatie van de klant bij het uitvoeren van je werkzaamheden. Vraag je altijd af hoe je hem verder helpt en communiceer daarbij in zijn taal. Dus geen technisch vakjargon, maar begrijpelijke termen!
Meer weten over hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen? Neem dan vandaag nog contact met ons op!