Als je zoekt naar technische functies als engineer, komt je heel veel vacatures tegen voor bijvoorbeeld software, netwerk of Windows engineer. Datacenter engineer daarentegen zie je een stuk minder. Vaak is bij kandidaten ook niet precies duidelijk wat die functie eigenlijk inhoudt. Daarom beschrijven we hier in het kort wat je allemaal kunt verwachten als datacenter engineer.

De elektrotechnische kant

Een datacenter heeft speciale voorzieningen voor de apparatuur, die er in staat. Denk hierbij niet alleen aan elektriciteit of koeling, maar ook aan brandpreventie, surveillance en geavanceerde toegangssystemen. Om het datacenter draaiende te houden doe je de installatie en het onderhoud hiervan.

De taken hiervoor variëren van lichtere werkzaamheden, zoals kabelgoten aanleggen, racks plaatsen of elektra onderhouden, tot het werk aan zware systemen zoals dieselgeneratoren en UPS systemen. Deze laatste systemen zijn alleen nodig als de energievoorziening wegvalt, maar in zo’n noodgeval moeten ze wel gegarandeerd functioneren. Daarom valt periodiek testwerk eveneens onder je verantwoordelijkheid.

Of juist meer naar de IT

Als je meer naar de IT-kant wil, krijg je te maken met het serverpark, de storage en netwerksystemen, die in het datacenter staan. Je doet de installatie, configuratie en het onderhoud van de hardware hiervan. Met name het netwerkdeel, zoals de switches en glasvezelbekabeling, is erg belangrijk. Hiermee levert het datacenter immers al zijn diensten. Het gaat er niet alleen om dat er een netwerk ligt, je moet tevens zorgen voor high-availability en loadbalancing.

Behalve met de hardware heb je ook veel met sofware te maken. Zo richt je bijvoorbeeld firewalls in of implementeer je security oplossingen zoals IDS (Intrusion Detection System). Bovendien is virtualisatie de huidige norm. Daarom moet je kennis hebben van zaken als virtuele servers of switches en VLAN’s. In dit opzicht overlappen je taken met die van bijvoorbeeld een Linux engineer.

Maar altijd 24×7

Een datacenter stopt nooit, maar draait continu 24×7 door. Incidenten kunnen dus net zo goed ’s avonds of in het weekend optreden. Daarom mag je geen 9-tot-5 mentaliteit hebben. Houd er rekening mee dat je in ploegendiensten werkt of stand-by moet zijn.

Als een storingsmelding binnen komt, analyseer je die en zorg je voor de juiste actie. Je moet daarbij accuraat en toch snel zijn. De dienstverlening naar klanten mag namelijk nooit in gevaar komen. Houd dus je hoofd koel en denk meteen na over verbeteringen, zodat het probleem niet meer kan optreden. Met andere woorden, je hebt een pro-actieve houding.

En niet alleen maar techniek

Verder ben je niet alleen met apparatuur en techniek bezig. Leveranciers leveren hun producten af. Klanten hebben een vraag of ondervinden een probleem. Daarom moet je goed kunnen communiceren en een klantgerichte aanpak hebben.

Daarnaast werk je niet alleen, maar maak je deel uit van een team. Daarin werk je samen met anderen om een project uit te voeren of een incident op te lossen. Het hoeft niet alleen om collega’s te gaan. Denk ook aan externe specialisten van bijvoorbeeld het elektriciteitsnet of de brandweer in geval van brand. Goed kunnen omgaan met mensen van uiteenlopen disciplines is dus noodzakelijk.