2021 heeft een geleidelijke terugkeer naar een “normale” manier van leven gezien. De restaurants zijn weer vol, iedereen gaat weer op vakantie, zelfs de bioscopen hebben weer bezoekers.
Lege werkplekken
Dat is echter niet het geval voor de kantoren. Ook nu, als je bij een willekeurig bedrijf op bezoek komt, is het pand voor een derde gevuld. En dat gaat zo blijven. De helft van de organisaties verwacht dat ook op de langere termijn werknemers in ieder geval een deel van de tijd vanuit huis zullen werken.
Deze nieuwe situatie brengt ook weer uitdagingen met zich mee voor HR managers. Mensen aansturen op afstand is niet altijd even makkelijk. En iedereen is inmiddels wel een beetje moe van al die video calls.
Onze wereld verandert snel, en organisaties moeten zichzelf telkens opnieuw uitvinden om mee te gaan met alle ontwikkelingen. Hieronder twee van de belangrijkste trends op het gebied van HR voor het komende jaar (langer vooruitkijken is nauwelijks mogelijk).
Het nieuwe werken, gezond en in balans
Ten eerste het hybride werken. Iedere organisatie is anders, en er is niet één benadering die voor alle organisaties even goed werkt. Het is hier, en het gaat niet weg. Als werkgever wil je ervoor zorgen dat het zo goed mogelijk gaat.
Zorg ervoor dat mensen op een gezonde en verantwoorde manier thuis kunnen werken (tweede scherm? Een kantoorstoel? Een in hoogte verstelbaar bureau?). Zorg ervoor dat ze over de juiste tools beschikken, dat ze vanaf thuis goed en vooral veilig bij alle relevante gegevens kunnen komen via een eigen cloudomgeving. Dat ze ook weten hoe ze met die tools om moeten gaan en goed voorbereid zijn op alle veiligheidsrisico’s. Vergeet niet dat bijna alle hacks en ransomware aanvallen binnenkomen via social engineering. Een security training is essentieel! Zorg er ook voor dat je geen wirwar aan systemen en logins aan je mensen geeft. Thuiswerken moet simpel zijn.
Maar zorg er ook voor dat mensen productief en gelukkig zijn als ze thuis werken. Dat de balans tussen werk en leven niet vervaagd. Stel bijvoorbeeld een maximum aan het aantal video calls per dag. Of spreek af dat mensen niet meer met elkaar mailen na een bepaald tijdstip (blijf wel flexibel).
Krapte op de arbeidsmarkt, waar moet je op letten?
Een tweede trend die niet minder aan het worden is, is de schaarste op de arbeidsmarkt.
De economie draait op volle toeren, en ieder bedrijf in iedere sector ervaart een personeelstekort. De oorzaken zijn veelvuldig en complex. Een oplossing heeft niemand. Maar de gevolgen voelen we allemaal. Ook hier moeten organisaties zich snel en adequaat aanpassen.
Hoe doe je dat? Op drie manieren. Om te beginnen door een aantrekkelijke werkgever te zijn. Er voor zorgen dat de bedrijfscultuur aangenaam is, dat je eigen personeel niet weg wil maar graag bij je blijft. Dat is de basis. Geef mensen verantwoordelijkheid, geef ze vrijheid, biedt ze scholing waar nodig, biedt ze de kans om met je mee te groeien. Vergeet de salarissen niet. Als je beloning onder de marktprijs zit is de kans groot dat een concurrent je mensen onder je neus wegkaapt.
Wees creatief in de manier waarop je met werving omgaat. Een advertentie zal niet meer zoveel opleveren als 5 jaar geleden. De kans dat je iemand zult vinden die alle skills heeft waar je naar op zoek bent is ook kleiner. Waar je vroeger zocht naar een all-rounder die meteen 100% operationeel is zul je nu eerder proberen om de taken die de meeste ervaring vragen bij je bestaande mensen neer te leggen en iemand te gaan zoeken die op een iets lager niveau kan instappen en die je zelf verder zult opleiden. Waardoor je bijvoorbeeld niet meer noodzakelijk op HBO niveau hoeft te werven maar ook een MBO’ er kunt aannemen en die zelf kunt laten doorgroeien.
Strategisch vooruit kijken
En ga ook strategisch kijken naar de invulling van het werk. Het moment dat er echt gaten dreigen te vallen omdat je geen mensen hebt is ook het moment om eens kritisch te kijken naar de manier waarop je organisatie is opgebouwd. En dan je met name de vraag te stellen: moeten wij het allemaal in huis doen of is het misschien een idee om bepaalde taken buiten de deur te beleggen.
De realiteit is dat de druk op de arbeidsmarkt nog wel een paar jaar minimaal heel hoog zal blijven. Nu beginnen met een strategische heroverweging van de indeling van het werk kan een groot verschil maken. Wat moet echt bij ons? En wat kunnen anderen voor ons betekenen? Leer strategisch denken, want mensen vinden, gaat er niet makkelijker op worden.