Hoe weet ik of ik op juiste plek terecht kom?

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de mensen die vertrekken bij een organisatie in het eerste jaar van hun dienstverband het bedrijf verlaten.

Dat is een hoog percentage. Dit is voor beide partijen een drama. Voor de werkgever is het pijnlijk want je hebt veel tijd en geld gestopt in het werven van een nieuwe medewerker, daarna kost het weer veel moeite en tijd om iemand in te werken, en dan moet je constateren dat het toch niet lukt en kun je weer opnieuw beginnen.

Pijnlijk, weer opnieuw beginnen

Voor de werknemer is het nog veel pijnlijker. Je hebt maandenlang gezocht en gesolliciteerd, je was helemaal blij dat je een leuke baan had gevonden. Je dacht eindelijk lekker aan het werk te kunnen in een nieuwe uitdaging en uiteindelijk loopt het allemaal uit op een teleurstelling. Nu moet je weer de markt op, en ook nog eens uitleggen waarom het niet gelukt is bij deze werkgever.

Of je blijft. Meer dan de helft van de werknemers geeft in onderzoeken aan dat ze wel eens het gevoel hebben gehad dat ze niet op hun plek waren. Maar durfden niet te vertrekken, of hadden de moed niet om opnieuw een sollicitatietraject in te gaan. Dat is ook niet wat je wilt in het leven. Je werk is vaak de plek waar je de meeste tijd doorbrengt. Je moet er met plezier naartoe kunnen gaan.

Selecteren kun je leren

Je nieuwe werkgever goed selecteren is een hele kunst. Welke strategie heb je om ervoor te zorgen dat je in een team terecht komt waar je je thuis zult voelen?

Begin eens bij jezelf. Stel jezelf een paar (moeilijke) vragen. Om te beginnen: als ik terugdenk aan omgevingen waar ik me lekker voelde, wat gaf mij dat gevoel? Wat was het dat ik zo leuk vond? En andersom, als ik terugblik naar werkgevers waar ik me niet fijn voelde: wat was het dat ik daar niet kon vinden? Wat stond me tegen?

Hoe beter je de vinger kunt leggen op de eigenschappen die je waardeert bij een baan, hoe makkelijker je de signalen zult kunnen herkennen waar op te letten.

Doe research naar een bedrijf voordat je gaat solliciteren

Voor het sollicitatie gesprek raden we je ook aan om wat research te doen naar het bedrijf. Je kunt vaak al veel leren van de website: wat zijn de waarden van de organisatie? Wat is het mission statement? Hoe kleden mensen zich doorgaans op het werk? Probeer ook (bijvoorbeeld via LinkedIn) te kijken of je mensen kent die er hebben gewerkt, en vraag hun om hun mening. Vergeet Glassdoor niet: mensen vertellen best veel over hoe het is om ergens te werken, dit kan anoniem dus soms gaan mensen best ver in hun verhaal.

Dan in het gesprek. Een sollicitatiegesprek is het perfecte moment om vragen te stellen. En om er achter te komen bij welk type organisatie je terecht gaat komen. Een paar suggesties van vragen die je kunt (eigenlijk moet) stellen: “Wat trok u zelf aan bij dit bedrijf? Waarom wilde u hier komen werken?” “Wat maakt dit bedrijf een fijne plek om te werken?” “Kunt u mij een schets geven van de cultuur van het bedrijf?” “Wat zou u hier willen zien veranderen?” (rode vlag als het antwoord “niets” is). Maar vraag bijvoorbeeld ook “hoe gaat het proces van iemand inwerken?” “Krijg ik een mentor?”

Dit zijn vragen die je een beeld zullen geven van hoe men met elkaar (en dus met jou) omgaat bij deze werkgever.

Vertrouw op je onderbuik

Tenslotte: vertrouw op je intuïtie. Als het niet goed voelt maar je weet niet precies waarom: doe het niet. He betekent dat je signalen hebt opgevangen, die je zelf nog niet bewust hebt geïnterpreteerd, maar die wel een waarschuwing zijn. Liever nog even verder zoeken dan er na 6 maanden of een jaar achter komen dat je niet gelukkig zult worden bij deze werkgever.

Succes bij het vinden van je droombaan!