Om goed te presteren is motivatie nodig. Zie het als benzine voor een auto – zonder het kom je nergens. Het is van groot belang voor hoe succesvol iemand is in een bedrijf, en daarvoor dus ook voor het succes van het bedrijf zelf. Omdat er wereldwijd alleen maar 16% van de medewerkers echt gemotiveerd zijn, is het aan de werkgevers om de rest gemotiveerd te krijgen. Na jaren gewerkt te hebben met verschillende bedrijven en bedrijfseigenaren heeft ons team deze handleiding gemaakt om jouw team gemotiveerd te houden.
Vind de juiste mensen!
Waar begin je? Je moet gaan zoeken naar personen die passie hebben voor hun vak. Vaak helpt het hierbij de volgende vragen te stellen gedurende de sollicitatie: ‘Beschrijf jouw interesse voor deze branche in de afgelopen 2 jaar?’ en ‘Wat wil je behalen in deze branche? Wil je je ergens in specialiseren?’.
Zorg ervoor dat jouw werknemers weten van jouw bedrijfsrichting en -strategie. Zeker bij de kleinere bedrijven, laat je je medewerkers beseffen wat de mislukkingen en successen zijn. Zo bouw je niet alleen vertrouwen op, maar ook loyaliteit met je werknemers. Op deze manier blijven ze ook langer bij je werken.
Heb je geschikte kandidaten gevonden? Beschrijf ze dan tijdens de gesprekken jouw bedrijfscultuur en waar je naartoe wilt. Zo kun je hun reactie hierop zien, en geef je ze de kans te beslissen of ze bij het bedrijf passen en of ze klaar zijn voor de toekomstige uitdagingen.
Op deze manier vind je de juiste mensen voor jouw bedrijf.
Zoek uit wat je medewerkers motiveert
Vergeet je huidige werknemers niet. Kijk eerst naar het salaris. Alhoewel het verschilt per studie, is het algemeen bekend dat de meeste werknemers een salarisverlaging nemen als ze hierdoor gelukkiger op het werk kunnen zijn, er extra voordelen zijn of een betere werkcultuur aanwezig is. Maar, ergens anders een beter salaris krijgen is nog steeds een van de grootste redenen om van baan te veranderen. Daarom moet je je werknemers betalen wat ze waard zijn, naast de bestaande secundaire arbeidsvoorwaarden.
Je kunt op verschillende manieren uitzoeken wat je medewerkers verder motiveert: bij kleinere bedrijven kun je iedere medewerker vragen hoe hun droombedrijf eruit ziet. Zij geven je dan genoeg ideeën hierover om dit te creëren. Daarnaast kun je ook starten met de zaken die de millennials (de meerderheid van de werknemers) zien als prioriteit:
- Millenials kijken naar de purpose van een bedrijf. Zorg ervoor dat jouw werknemers actief deel uitmaken van het realiseren van jouw bedrijfsvisie, en zorg er dan ook voor dat hun waardes in de bedrijfscultuur zijn opgenomen.
- Flexibele kantooruren
- Coaching mogelijkheden
- Veel werknemers willen een coach, geen baas
- Groeimogelijkheden
- Maak dit mogelijk met loopbaanmogelijkheden
- Balans tussen werk en privé
- Veel werknemers willen veel verlofdagen
- Andrew Barnes had fenomenale productiviteit en resultaten na het invoeren van een 32-urige werkweek. Ben niet bang om rare dingen uit te proberen die maar mogelijk werken voor je team. Zorg ervoor dat ze actief meedoen in het hele proces en voorkom teleurstellingen als het niet lukt!
Eerst je werknemers, dan het werk
Als bedrijfseigenaar is het soms eenvoudig te vergeten dat de onderneming jouw kindje is, en dat andere mensen lang niet zo gemotiveerd zijn als jij. Het is belangrijk om dit te onderkennen en niet alleen bezig zijn met het verbeteren van je bedrijf, maar ook met de cultuur van je bedrijf en waar het op staat. Daarnaast ben jij, de eigenaar van het bedrijf, het grote voorbeeld van arbeidsethos en motivatie voor jouw werknemers.
Je werknemers maken het bedrijf, niet het werk!
Heb je zelf nog meer vragen over hoe je je medewerkers gemotiveerd kan houden? Neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen.